الثلاثاء، 6 يناير 2026

يا مفتلين الوجع .....بقلم الشاعر ياسر عبد الحميد


 ‏يا مفتلين ، الوجع

‏*************

‏اشعار / ياسر عبد الحميد

‏من ديوان / قهوة بيرم#

‏___________________

‏يا مفتلين الوجع

‏ لِموا ، الوجع بلجام

‏أكم ما فيكم جدع 

‏رابطه بألف حزام

‏دي الذكريات الغلط 

‏فتحت بحور أوجاع

‏و الكل كان منصاع ، 

‏لقسوة الأيام ،،!!

‏يا مفتلين الوجع،

‏ ليه الألم بيزيد،،،!

‏أصل احنا دم و لحم 

‏ولا انتوا كنتوا حديد

‏في ناس بتخدعكم ،، 

‏دول طبعهم غلاب

‏ورا ،كل قفلة ، باب ، 

‏فتحولنا جرح جديد ،،!!

‏يا مسلمين للوجع ،

‏عايشين في دور مظاليم

‏و مكتفين نفسكم ، 

‏بحكاية ، للتعاليم

‏و الكل شايفينكم ،

‏ بيعيدوا حكايتكم

‏إيه اللي ح ينوبكم ، 

‏غير كسر نَفس أليم ،،،!!

‏يا مكملين الوجع ،، 

‏اخر طريقكم ايه

‏الكل فيكو ، اتوجع ,

‏ بكلامكو و اللي فيه

‏حتي اللي كان باين ، 

‏ف الصورة شكله برئ

‏غدر بقلب جرئ ، 

‏و الغِل كان مداريه,,!!

‏يا مصبرين الوجع ، 

‏الصبر مش دايم

‏السهل لو كان بحر ، 

‏الصعب فيه عايم

‏دي الطيبة في القسوة 

‏شافت طريقها رماد

‏و الحلم لو ينعاد ،، 

‏لازم تكون ،،نايم،،،!!

‏****************


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

شقاء الحياة ...بقلم الكاتب سالم المشني

 شقاء الح ياة ...... ما علمتني الحياة أن أكون متسلقاً حتى أنظر إليكم من الأعلى . لقد كانت أُمنياتي تدفعني لكي أكون مهاتفكم في وضح النهار عند...