الأربعاء، 24 يونيو 2026

داء السكوت ....بقلم الشاعر ياسر عبد الحميد

 ‏داء السكوت

‏ـــــــــــــــــــ

‏أشعار / ياسر عبد الحميد 

‏ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

‏ملعون يا كل العشمانين

‏ملعون يا دا ء السكوت

‏حايشين لسانكم من سنين

‏متحنطين جوا التابوت

‏عَجز العَجوز خلاك

‏ما انتاش في عز صِباك

‏محتاج لضِل ملاك

‏وتعيش علي الفطرة

‏و الدنيا فيها شباك

‏أصلا مافهيش شايفاك

‏و الستر من مولاك 

‏لو كنت يوم نَكرة

‏عشمك في رب الجود

‏يعطف عليك و يجود

‏و الجوده م الموجود

‏سبحانه في القُدرة

‏اوعاك لا تسأل ناس

‏لا يصيبك الوسواس

‏خُد حِكمة من وَناس

‏حافظ علي العِشرة

‏ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

هذا ما أراه ...بقلم الشاعر سليمان كامل

 هذا ما أراه بقلم // سليمان كاااامل ************************ خلف الأبواب...........أعداء كُثُر ومُناهُم تكون.........الدماء هدر أعداء تُزيِّ...