الجمعة، 15 مايو 2026

ما بتكلمش ...بقلم الشاعر ياسر عبد الحميد


 ما بتكلمش

‏ـــــــــــــــــــــــ


‏اشعار / ياسر عبد الحميد 


‏ـــــــــــــــــــــــــــــــــ


‏ان كنت ما بتكلمش


‏لأ في جوايا كلام


‏و إن قولت ما بتألمش


‏ماشي بأوجاع و آلام


‏سألوني ليه ما تسألش


‏انا شايف الدنيا ركام


‏و أن قالوا ما تتعشمش


‏مدرسة الدنيا علام


‏عايش و كلامي قليل


‏بضحك لكن تمثيل


‏لو جشع الدنيا ها يكسرني


‏مع نفسي بقول الصبر جميل


‏احزان الدنيا المنسية


‏فتحت شباكها لأوجاعي


‏و تلاهي الناس المخفية


‏طرحت في طريقي بغير داعي


‏و سنين أحلامي المطوية 


‏جت حبة ريح  واربت بابها


‏وريتني صاحبها و أحبابها


‏فتحتلي صحيفة أوجاعي


‏سكة أوجاعك مشي فيها


‏مجاريح و الدنيا مخاصماهم


‏الشوك محاوطها مغميها


‏بتقطع فيها ملاحقتهم


‏شربوا الأيام  حلو مرارها


‏دوبوا في همومهم سُكرها


‏و دموعهم سبحتها اتفرطت


‏و اتخرطت بين ناس عرفاها


‏الدنيا بتطرح كام وردة


‏محتاجة جنايني بيرعاها


‏مش ناس غلاطة و ناس باردة


‏لابسين في وشوش تحت سماها


‏ولا ناس أمارة بتتغير


‏ولا ناس شماتة بتتنمر


‏ولا ناس في الكارثة بتتصور


‏دول تبعد عنها و تنساها


‏في الدنيا خيالك بيوريك


‏دنية أحلام مالهاش تفسير


‏تتأمل فيها  تبكي عنيك


‏و هاتحلم ليه و مافيش تبرير


‏ترجع لخيال تتشعبط فيه


‏تتمني يكون ،، طب ايه يرضيه


‏لو جبر الخاطر حن عليه


‏راح تعمل ايه و مافيش تقدير


‏ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق