الخميس، 10 يوليو 2025

لو أرجع .....بقلم الشاعر الشريف أحمد عبدالدايم

 لو أرجع تاني عيِّل 

خواطر أغاني الأسواني 

الشــريف_أحمد؏الدايم


   رجعوني تاني عيِّل 

  وابقى عيِّل لو كبرت

هات يا حظ عليَّا وكيِّل

 ما انا ياما مرار شِـربت


     يالا نلعب ياد يا دولا

       ِنرجَّع ايام الطفوله

     فاكر علقة سنة أولى

  لما من فوق السور هربت

.....

   الشيَّب بعيني شـايفه

  واليأس محمّلّني الأنين 

   خدوا مني إللي عايزه 

   ورجعوني تسع سنين 


كنت اطلع من بيتـنا فاطر

  والطريق ما فيه مخاطر

     ونبيه جداً وشـاطر 

 ومن مدرس ما انضربت

.....

لو رجعت صغير موش عيب 

     من قلبي تزيل الكُربة

      إِنْكَتَبَ عَلَيَّ الشَّيْبُ

      إِنْكَتَبَ عَلَيَّ الغُرْبَةِ



أصبحت حياتي كلها هموم 

  ومن الساعة أربعة اقوم

  لو طفولتي رجعت يوم 

  لا اترك بلدي ولا اتغربت


لو أرجع تاني عيِّل  

الشريف_أحمد؏الدايم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق